Trzy ciężarówki i trzy stany w skali 1:35. Tak przez pierwsze 9 miesięcy od wydania wyglądał obraz American Truck Simulatora. Na szczęście zaczęło się to zmieniać! W poprzednim wpisie informowałem was o będącej w fazie testów przeskalowanej mapie. Dziś pora na przedstawienie czwartej ciężarówki w grze, która jest do waszej dyspozycji już od ponad dwóch tygodni!
 Tak, dobrze się domyślacie – to Peterbilt 389 – model z najdłuższym, ponad 330 centymetrowym „nosem” spośród wszystkich Peterbiltów, dołączył do stajni ciężarówek dostępnych w American Truck Simulator! Jest to więc druga „kanciasta” ciężarówka we grze. Niektórzy gracze nazywają je klasycznymi bądź też starymi. Mimo że z zewnątrz ciężarówka swoją stylistyką może przypominać trucki z lat 70 czy 80tych, należy pamiętać że jest to na wskroś nowoczesna konstrukcja. Ciężarówka jest produkowana od 2008 roku, kiedy to zastąpiła konstrukcję Peterbilt 379, który natomiast był spadkobiercą produkowanego do 1987 roku modelu Peterbilt 359.

Mimo że ciężarówka jest dostępna w bezpłatnej mini poprawce do aktualizacji 1.4, to z pełni dobrodziejstw Peterbilta, które możecie zobaczyć na powyższym filmiku, gracze będą mogli skorzystać dopiero po premierze dużej aktualizacji 1.5, która jest obecnie w fazie beta testów, do których możecie w każdej chwili dołączyć.

Wielokrotnie czytałem komentarze krytykujące SCS za wszelkiej maści wyjazdy na targi, udział w różnych wydarzeniach. Niektórzy spośród komentujących – szczególnie na blogu SCS Software stwierdzało żę SCS nic nie robi, tylko podróżuje i zwiedza. Zważywszy że w różnych wyjazdach brało udział zwykle 3-6 osób – przy całej firmie liczącej ponad 80 osób, wypada to na absolutną nieprawdę. Wracając do tematu, pośród krytykowanych był m.in wyjazd przedstawicieli SCS Software do Ameryki, kiedy to między innymi odwiedzili siedzibę PACCAR. Gdyby nie ta wizyta, to zwyczajnie nie ujrzelibyśmy w grze Peterbilta 389.

Producentów ciężarówek trzeba miesiącami „urabiać” zanim zdecydują się złożyć podpis pod każdą konkretną umową. Co więcej SCS zwyczajnie musiał pozyskać materiały referencyjne – dźwięki, nagrania, zdjęcia – szczególnie te dotyczące wnętrza ciężarówki. SCS zwyczajnie potrzebowało dostępu do ciężarówki „na żywo”, aby sprawdzić wiele rzeczy i pozyskać stosowne materiały w odpowiedniej jakości. W Europie to nie taki łatwe. Najprawdopodobniej trzeba by znaleźć, a następnie ugadać prywatnego właściciela jakiegoś egzemplarza tej ciężarówki. A to, o ironio mogłoby zająć jeszcze więcej czasu, zważywszy że w siedzibie PACCAR, SCS Software miało możliwość udokumentowania przy okazji kilku innych pojazdów. Wielu graczy nie doczytuje między wierszami i nie zdaje sobie sprawy z tego jakie znaczenie mogą mieć konkretne wizyty, konkretne wyjazdy. Być może któregoś dnia znajdę trochę czasu by to dla was rozpracować szerzej.
 

Wielu z Was zwraca uwagę, że Peterbilta pokazano po raz pierwszy już w styczniu tego roku i że wtedy wyglądał na praktycznie skończonego. No właśnie – wyglądał. A od wyglądania do bycia jest ogromnie długa droga. Wtedy pokazano z zewnątrz jeden wariant kabiny. Tak – jeden i z zewnątrz. Bo najprawdopodobniej tylko to już było. Nie było wnętrz, nie było innych kabin. Co więcej potrzeba aby ciężarówka była skończona? Zrobić jeden czy trzy modele wnętrza oraz pozostałe kabiny? Nie tylko. Tak na prawdę trzeba zrobić dziesiątki modeli i innych czynności, w skład których wchodzą między innymi:

  • Modele ciężarówki z różnymi kabinami (zwykle 3 kabiny),
  • Modele ciężarówek do ruchu ulicznego ze wszystkimi wariantami kabin – tak, modele w ruchu ulicznym to całkowicie inne modele, o innym poziomie szczegółowości, o innych parametrach modelu, itp.,
  • Wersje modeli (ze wszystkimi kabinami) ciężarówki gracza oraz modelu dla ruchu ulicznego w 3-4 różnych LODach  (Level of Detail),
  • Modele interiorów – wnętrz kabin ciężarówki – modele widziane z kamery 1 – z kamery z wewnątrz,
  • Modele interiorów widocznych z zewnątrz ciężarówki,
  • Optymalizacje – na każdy z tych modeli SCS Software ma narzucone przez siebie samych limity dotyczące tzw. draw calli oraz polygonów – znacznie niższe niż te ustawiane przez modderów – obiekty mają zwyczajnie wyglądać jak najlepiej przy jak najmniejszych liczbach (ot, dlaczego niektóre modele modderów wyglądają znacznie lepiej niż SCSowe)
  • Stworzenie i dopasowanie wszystkich malowań,
  • Stworzenie i dopasowanie wszystkich akcesoriów, a co najważniejsze poprawne zdefiniowanie ich – kompatybilności, wykluczenia, dopasowanie fizyczne danego elementu – np. aby nie przenikał się z innym, aby był co do centymetra dopasowany itp.

Nie chodzi tu o usprawiedliwianie SCSu, a raczej pokazanie Wam co składa się na model. Wielu modderów, niestety nie przejmuje się aż tak optymalizacją, pomija LODy i niektóre z modeli, dzięki czemu tworzą szybciej, lecz dużo bardziej obciążająco dla maszyn.

3 Responses to Peterbilt 389 wreszcie w ATS!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 
Kup DLC Nowy Meksyk!


ATS – dodatek Nowy Meksyk
39.99 zł
Promocja:36.99 zł
Kup ATS

Grę możecie zamówić m.in w naszym sklepie ŚwiatSymulatorów.pl

Nasz Facebook!